Warszawa miasto dla ludzi

Tania droga rowerowa w Andersa

Łukasz Puchalski

Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy
ds. komunikacji rowerowej

Szanowny Panie,

rozumiejąc jak trudno jest znaleźć w skomplikowanej sytuacji budżetu Warszawy środki na realizację nowych dróg rowerowych, składamy na Pańskie ręce propozycję niskokosztowego wytyczenia drogi rowerowej w ciągu ul. Andersa. Na przykładach ilustracyjnych przedstawiamy do rozważenia propozycję jej usytuowania.

Ulica Andersa jest głównym szlakiem rowerowym w kierunku północnym. Obecnie dla rowerzystów przyjazna nie jest. Od momentu otwarcia wiaduktu nad dw. Gdańskim ulica Andersa stała się istotnym przerywnikiem dla rowerzystów korzystającym z dróg rowerowych w kierunku północnym. Na krótkim odcinku kończą się na ślepo  co najmniej trzy drogi:  w ciągu ul. Mickiewicza, w ciągu ul. Anielewicza oraz w ciągu ul. Nowolipki. Wyznaczenie drogi rowerowej w na proponowanym fragmencie ul. Andersa mogłoby wypełnić część luki w systemie szlaków rowerowych. Wytyczenie tego odcinka  uzupełni rowerowe połączenie między północą a centrum Warszawy. Dodatkowo przybliży on mieszkańcom Śródmieścia miejsca, które warto odwiedzić na rowerze – Las Bielański i Kępę Potocką oraz duże kampusy akademickie – AWF i Uniwersytet im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Uważamy, że realizacja drogi rowerowej w trudnej sytuacji finansowej jest możliwa, jeśli zastosuje się rozwiązania niskokosztowe lub prowizoryczne. Sugerujemy więc rozważenie wytyczenia drogi  na istniejących chodnikach. W ulicy Andersa wydaje się być to wyjątkowo bezproblemowe – po obu jej stronach chodniki są dość szerokie i równe, a ruch pieszych raczej niewielki. Po obu stronach ulicy jest na to wystarczająco dużo przestrzeni. Wytyczenie drogi mogłoby się odbyć przy użyciu minimalnie ingerujących metod jak oznaczenia poziome przebiegu drogi przy użyciu białej farby, opuszczenie krawężników przy przejściach dla pieszych, dostosowanie witraży istniejącej sygnalizacji świetlnej.  W kilku miejscach wytyczenie drogi wymagałoby większych ingerencji, jak wybudowanie kilkumetrowych kawałków chodnika – lecz byłyby to ingerencje wciąż nieporównywalnie mniej kosztowne niż budowa nowej drogi rowerowej od podstaw.

Liczymy, że nasza propozycja spotka się z przychylnym przyjęciem.

Niskokosztowa droga rowerowa w Andersa_1Niskokosztowa droga rowerowa w Andersa_2  Niskokosztowa droga rowerowa w Andersa_3Niskokosztowa droga rowerowa w Andersa_4Niskokosztowa droga rowerowa w Andersa_5

Nasza akcja na fejsie
Warszawa bez reklam!
Stołeczny buda-peszt