Sensacyjne plany stacji Stadion!
Dotarliśmy do planów stacji Stadion Narodowy. Planów, których nie zrealizowano. Zobaczcie jaka miała być stacja łącząca II i III linię metra.
Obecna stacja Stadion Narodowy została wybudowana tak, żeby przejście z peronu II linii na peron III wymagało dużo chodzenia po schodach. Najpierw trzeba będzie wjechać na antresolę stacji – tam gdzie są bramki biletowe – po czym ponownie zjechać na perony. Co prawda odczujemy to dopiero za kilkadziesiąt lat, kiedy powstanie linia na Grochów i Gocław, ale już dziś wiadomo, że przesiadki będą dość uciążliwe. Tak wcale nie musiało być.
Perony na dwóch piętrach
Na długo zanim zaczęto budować II linię metra, jego projektanci głowiąc się nad rozwiązaniami technicznymi pomyśleli o naszej wygodzie. Koncepcyjne plany stacji Stadion, pokazują, że miała ona mieć trochę inny układ peronów niż ma dziś. Zamiast dwóch peronów, planowano trzy. Z czego ten trzeci – mniejszy – znajdowałby się o jeden poziom niżej niż pozostałe. Na nim zatrzymywać miały się pociągi z III linii metra jadące w kierunku Ochoty. Z tego peronu, miały prowadzić schody prosto na peron linii drugiej. Co by to dało? Skrócenie drogi przesiadkowiczom o jeden poziom schodów. Ale to nie wszystko.
Z pociągu prosto do pociągu
Układ trzyperonowy pozwoliłby pasażerom drugiej linii metra wysiąść z pociągu… na peronie trzeciej linii. Jakim cudem? Ano takim, że pociąg stawałby między dwoma peronami jednocześnie. Wyobraźcie sobie, że na dzisiejszej stacji Stadion zlikwidowano jeden środkowy tor i dosunięto peron do tego, który pozostał. Byłyby trzy tory rozdzielone dwoma peronami. Ludzie jadący z Grochowa na Wolę mieliby ułatwione życie, bo nie musieliby tyle zasuwać po schodach i samo przesiadanie się trwało by znacznie krócej.
Chcecie więcej?
Dziś wiadomo, że druga linia metra będzie odseparowana od trzeciej. Pociągi z Woli nie pojadą na Gocław, bo technicznie nie ma takiej możliwości. Stacja Stadion z wykopanej przez nas koncepcji umożliwiałaby pociągom z Gocławia swobodnie pojechać na Wolę. I na odwrót: pociągi z Targówka mogłyby jechać prosto na Ochotę. Brzmi ciekawie?
Niestety, nic z tego nie będzie. Stację Stadion wybudowano inaczej, prościej. Przesiadki nie będą więc takie łatwe, a pociągi nie będą zjeżdżały z jednej linii na drugą.
Dodaj komentarz